نقش روابط عمومی در بیان کارکردهای منابع طبیعی انکارناپذیر است

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: منابع طبیعی امروز با مشکلات و چالش های عدیده‌ای روبروست و نقش روابط عمومی در بیان کارکردهای منابع طبیعی بسیار مهم و انکارناپذیر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور– حسن وحید معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان روز پنج شنبه در گردهمایی سراسری مسئولین روابط عمومی ادارت کل منابع طبیعی کشور در مرکز آموزش دکتر جوانشیر کرج افزود: امروزه مشکلات زیست محیطی مانند: آلودگی هوا،  بیابان‌زایی و بروز ریزگردها، فرسایش خاک، فرونشست زمین و وجود پدیده هایی همچون قاچاق چوب و زمین خواری مشکلات زیادی را برای منابع طبیعی ایجاد کرده و برای برون رفت از این مشکلات، سازمان منابع طبیعی به تنهایی قادر به رفع این مشکلات نیست.
وی نقش روابط عمومی، جوامع محلی، رسانه های گروهی، سازمان های مردم نهاد و دوستداران و علاقمندان به منابع طبیعی و محیط زیست را در رفع مشکلات و چالش های موجود، اساسی دانست.

** اقدامات منابع طبیعی به افکار عمومی و مردم اطلاع رسانی شود
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور مچنین گفت: چالش هایی همچون فرسایش خاک، فرونشست زمین، سیل و خشکسالی علاوه بر خسارت وارده بر تاسیسات اقتصادی، راه‌ها و اراضی کشاورزی، ضربات جبران ناپذیری بر تمدن های بشری داشته است و این معضلات و مشکلات و اقداماتی که منابع طبیعی برای کاهش اثرات خسارت زا انجام می‌دهد باید به افکار عمومی و مردم و مسئولین اطلاع رسانی شود.
وحید همچنین به تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال در کشور اشاره کرد و افزود: این برنامه جزء سیاست های سازمانی است و دولت بدنبال اجرایی شدن این طرح است.
وی با بیان اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده و میزان سرانه فضای سبز نسبت به میانگین جهانی آن پایین است گفت: ظرفیت های لازم برای انجام تولید نهال در نهالستان های منابع طبیعی کشور وجود دارد و با انجام هماهنگی های لازم تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال دست یافتنی است و دور از دسترس نیست.

** در مرتعداری جنبه های اقتصادی مراتع مورد توجه منابع طبیعی است
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان در بخش دیگری از سخنان خود در جمع روابط عمومی های منابع طبیعی کشور به وجود 84 میلیون هکتار مرتع در کشور اشاره کرد و افزود: در طرح های مرتعداری دنبال احاله مدیریت هستیم و مرتع دیگر صرفاً برای تعلیف دام و تولید علوفه نیست بلکه جنبه‌های اقتصادی مراتع مورد توجه سازمان منابع طبیعی است.
حسن وحید همچنین به اقدامات و فعالیت های آبخیزداری در بالادست سدها اشاره کرد و گفت: اقدامات آبخیزداری در بالادست سدها با فعالیت های بیومکانیک و بیولوژیک توانسته است میزان رسوباتی که در پشت سدها جمع می شود را کاهش دهد و از میزان فرسایش خاک جلوگیری نماید.
وحید میزان فرسایش خاک سالانه کشور را 16 تن در هکتار نام برد و تاکید کرد: اجرای طرح های آبخیزداری با مشارکت مردم منجر به کاهش مخاطرات زیست محیطی همچون سیلاب و فرسایش خاک خواهد شد.
وی گفت: اکنون فرصت بسیار مناسبی برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشور ایجاد شده و امروز دولت، مجلس و وزارت جهاد کشاورزی با اطلاع از کارکردهای آبخیزداری بدنبال توسعه اجرای این طرح هستند و روابط عمومی باید اثرات اقتصادی طرح های منابع طبیعی را برای مردم تبیین نماید.

** فرهنگ سازی در منابع طبیعی هزینه نیست، سرمایه گذاری است
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در گردهمایی سراسری روابط عمومی منابع طبیعی کشور در سخنانی  گفت: فرهنگ سازی برای حفظ  منابع طبیعی هزینه کرد نیست بلکه سرمایه گذاری است.
عباس سمیعی افزود: روابط عمومی منابع طبیعی باید امروز یک روابط عمومی تحلیل گر باشد تا با شناخت کامل از دستاوردهای منابع طبیعی بتواند کارکردهای حاصل از این حوزه را برای مردم و افکار عمومی بخوبی تبیین نماید.
سمیعی روابط عمومی تحلیل گر را روابط عمومی كارآمد و پویا خواند و افزود: این روابط عمومی باتوجه به فلسفه وجودی دارای برنامه ادواری منظم است و برای رویارویی با بحران ها و چالش ها كه ناگهانی در منابع طبیعی حادث می شود دارای طرح‌های معین است.
او همچنین روابط عمومی را مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه، ‏سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی  رشمرد و  تصریح کرد: باید پذیرفت که روابط عمومی دانش، فن، ‏هنر و تخصص است که دارای اصول فلسفی خاصی بوده و از ‏انگیزه بالایی برای خدمت گزاری به مردم و جامعه برخوردار ‏است
سمیعی در ادامه به مشکلات ساختاری روابط عمومی، کمبود نیرو در این حوزه و همچنین نبود یک ردیف اعتباری مصوب در روابط عمومی دستگاههای اجرایی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: به منظور  تقویت ساختار روابط عمومی این مشکلات را از بخش های مربوطه  سازمان پیگیری خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اعتماد سازی بین مردم اشاره کرد و افزود: امروز از وظایف مهم روابط عمومی متقاعد نمودن افکار عمومی و ایجاد اعتماد در بین مردم است و در این میان  تیم اطلاع رسانی باید نتیجه عملکرد منابع طبیعی را به گوش جامعه برساند تا شاهد بازخوردهای رفتاری و شناختی مردم  نسبت به منابع طبیعی باشیم. 


** مکث
بر اساس این گزارش، این گردهمایی به مدت دو روز در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (24 و 25) آذرماه در مرکز آموزش و توانمندسازی منابع طبیعی دکتر جوانشیر کلاک کرج  برگزار شد. روز نخست این گردهمایی به برگزاری کارگاه آموزشی اختصاص داشت و دکتر شکری استاد این کارگاه موضوعاتی همچون مدیریت بحران در روابط عمومی، کیفیت ارتباطات در روابط عمومی، روابط عمومی تخصصی، روابط عمومی و رویکرد هشدار در منابع طبیعی را برای حاضرین تشریح کرد. بازدید مسئولین روابط عمومی از نهالستان بزرگ استان البرز در محمد شهر کرج پایان بخش این روز نخست بود که دکتر رضا احمدی مجری طرح جهادی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در خصوص این طرح توضیحاتی ارائه داد.
شایان ذکر است در دومین روز این نشست مسئولین روابط عمومی منابع طبیعی استان ها و ستاد به منظور رفع موانع و محدودیت های پیشرفت روابط عمومی و ایجاد وحدت رویه در برنامه ها و فعالیت های اجرایی و انجام هماهنگی لازم در برنامه های منطقه ای و ملی و همچنین اتخاذ رویکرد مناسب اطلاع رسانی هم اندیشی، همفکری و تبادل نظر کردند.
در پایان این نشست مسئولین روابط عمومی منابع طبیعی استان‌های: جنوب کرمان، استان گلستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، خراسان رضوی، کرمان، لرستان، سمنان، کردستان و اصفهان که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به ترتیب رتبه نخست تا دهم را کسب کرده بودند مورد تقدیر قرار گرفتند.